Monday, June 27, 2011

persahabatan...definisi kamu???

...Ya Allah...satukanlah hatiku dengan-MU...aminn..


"untuk setiap gelas yang tak sempat kau teguk..
untuk kebahagiaan yang belum lama kau rasakan..
dari luka yang panjang..
nyanyian untukmu kawan.."
-puisi Nyanyian Sahabat-

ok..comel sangat!!!!


...Bismillah...ape khabar kamu...kamu...kamu..yg sedang bace entri ni??..sehat???alhamdulillah...ade yg tak sehat??..alhamdulillah juga...Allah masih sayangkan kita apabila Allah timpakan ujian dalam kehidupan...kita masih mempunyai DIA...

....terima kasih buat sahabat yang memberikan idea untuk menggerakkan jari jemari memberi sedikit input buat santapan rohani kita semua...ok..ape tajuk harini??? P.E.R.S.A.H.A.B.A.T.A.N...sahabat...kawan..teman...rakan.. maksud yang same..ape die persahabatan...

..ok..sempat bertanya sahabat-sahabat..maksud persahabatan dalam diri mereka..ada yang jawab.."seorang yang apabila kita menangis dia menangis sama..dan apabila kita tertawa..dia ikut tertawa"...betul..betul..betul..ok..definisi kedua.."seorang yang sentiasa ada untuk kita.."..emmm...kurang sokong..

..betulkah sahabat hanya perlu untuk menangis bersama dan hanya perlu untuk tertawa bersama???...Imam Al-Ghazali berpesan kepada anak lelakinya..:
“Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:

1. Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu.

2. Jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu.

3. Jika engkau menghulur sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik.

4. Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu.

5. Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu.

6. Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya.

7. Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu.

Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu akan teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat akan kematian…

..teman yang baik bukan sahaja bergantung kepada perlunya kita kepada dia...tetapi perlunya kita kepada DIA...

...sahabat juga dibahagikan kepada TIGA:

-Sahabat yang seperti MAKANAN...sesuatu yang kita mahukan dan tidak boleh kata tidak..

-Sahabat yang seperti UBAT...hanya diperlukan apabila sakit..

-Sahabat yang seperti KESAKITAN...langsung tidak diperlukan..

..tidak lah seseorang itu boleh dipanggil sahabat sejati sehingga dia menjaga sahabatnya dalam TIGA hal:

-Ketika MUSIBAH timpa sahabatnya

-Ketika sahabat tidak ada di depannya

-ketika MENINGGAL sahabat itu..

..sahabat tersangatlah penting dalam membentuk peribadi individu...pengaruh sahabat amatlah kuat...jadi pilihan dalam bersahabat haruslah dititikberatkan..Rasulullah s.a.w bersabda:

"Seseorang itu tergantung agama temannya. Maka hendaknya salah seorang dari kalian melihat siapa temannya." (HR. Ahmad dan Tirmidzi).

..maksudnya..seseorang akan bercakap dan berkelakuan seperti kebiasaan sahabatnya..sebab itu Nabi menyuruh kita agar teliti dalam mencari sahabat...kita perlu tahu tentang siapa sahabat kita...agamanya yang paling penting dalam kesempurnaan sahabat..kerana agama yang mendorong kepada baiknya sikap seseorang itu..

.."habis..yang jahat tu sape nak kawan dengan diorang??"...ye..kita boleh kawan dengan mereka selagi alasan kita kukuh nak berkawan dengan mereka..maksudnya..kita berkawan dengan mereka dengan harapan dapat mengubah kelakuan mereka dan menjadikan mereka manusia yang berguna...tapi jika mereka pula yang mempengaruhi kita dalam menuju kesesatan..seeloknya tinggalkanlah demi peribadimu..

..persahabatan seWAJIBnya dijalinkan atas jalan ALLAH dan kerana ALLAH...tiada sebarang niat lain...kerana itulah persahabatan yang paling agung..hanya mengharapkan redha ALLAH..persahabatan seperti inilah yang di akhirat nanti mendapat JANJI ALLAH..

Rasulullah Shalallaahu alaihi wasalam bersabda, "Sesungguhnya Allah pada Hari Kiamat berseru, 'Di mana orang-orang yang saling mencintai karena keagungan-Ku? Pada hari ini akan Aku lindungi mereka dalam lindungan-Ku, pada hari yang tidak ada perlindungan, kecuali perlindungan-Ku." (HR. Muslim)

...dan kalau persahabatan itu dijalankan atas inginkan manfaat dunia semata-mata...persahabatan itu tidak akan kekal..ianya akan putu apabila sudah mendapat manfaat tersebut..

...alangkah indah hidup bersyariat...segalanya nampak sempurna...

..Alhamdulillah..serba sikit yg dapat share untuk manfaat bersama...kalau nak ceritakan persahabatan...memang sangat panjang...jadi..ini serba ringkas QA dapat tuliskan untuk dimanfaatkan..

..pentingnya disini..carilah sahabat yang misi dan visinya hanyalah mengejar CINTA ALLAH dan tiada lainnya...insyaALLAH...semoga ukhuwah terjalin tanpa ada dusta...

..entri ini atas idea incik KalamMufid...syukran..

..salam ukhuwah fillah abadan abada..^_^"



rujukan QA:-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...