Wednesday, November 30, 2011

sekadar picisan buat sahabat yang tak jemu mengenal ALLAH

ya ALLAH..kukuhkan telapak kakiku di jalan-MU..aamin




"bersahabatlah..."



Bismillah..Assalamualaikum..marhaban... ^__^"

sejak dua menjak ni makin kerap pulak QA menaip kan..ade je entri baru..heee...alhamdulillah..ALLAH bagi QA mase yang senggang ini untuk berkongsi dgn sahabat-sahabat yang singgah belog QA ni..syukran sahabat..ukhuwah fillah..

bersahabat bukanlah suatu yang mudah kalau nak ditakrifkan..tidak semua sahabat erti akan makna bersahabat..pernah tak kite tanye diri kite..atas sebab apa kita bersahabat??..atas sebab si kawan tu HOT or VOGUE gitu??..atau sebab senang nak mempergunakan sahabat itu di kala susah??

bersahabat jugak tidak mengira jantina..ramai yang kate..ishhh..lelaki dgn perempuan tak boleh jadik kawan..sebab lelaki dan perempuan tu magnet..saling menarik antara satu sama lain..ALLAH..cube letakkan ALLAH sebagai paksi kepada suatu persahabatan tu..ukhuwah fillah bukan??..jadi takde kene mengene dengan magnet bagai...sayang sahabat tu kerana ALLAH..insyaALLAH ALLAh redha dengan persahabatan kalian..

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Teman akrab pada hari itu sebahagiannya menjadi musuh bagi sebahagian yang lain kecuali orang bertakwa.” (Surah al-Zukhruf, ayat 67)

kalau kita sentiasa bertakwa kepada ALLAH..perjalanan sebuah persahabatan itu lebih indah bukan..QA jadi terpanggil untuk bercerita kisah sahabat QA..

..bersahabat tidak mengenal paras dan pekerti..salam taaruf QA hulurkan buat sahabat..di saat Myspace menjadi pilihan utama untuk langkah pertama menjejak dunia maya itulah salam ukhuwah dihulurkan..dan sahabat bukanlah sejantina dengan QA..dia seorang lelaki..pada mula perkenalan otak sering kali menyalah tafsir niat bersahabat tu..sering kali fikir si sahabat nak mengorat QA..(perasan bukan??)..tapi alhamdulillah sehingga kini..kami masih bersahabat...

kehidupan kami adalah dua buah kehidupan yang sungguh berbeza...alhamdulillah QA dikurniakan sebuah keluarga yang islam menjadi tunjang dalam membentuk sebuah kehidupan..sedangkan si sahabat hidupnya begitu bebas tanpa arah tujuan..bukan sekadar nakal yang biasa..tapi sahabat benar-benar nakal..mungkin ketika itu orang-orang berkata.."budak baru nk up..begitulah"..tapi bagi QA..itu bukan perkara biasa..sahabat itu harus ditegur..

..dalam bersahabat..tegur menegur itu perlu dalam mencari Nur keredhaan dalam bersahabat..sebelum sahabat terlalu jauh dengan dunia..lebih baik QA kejar dan tarik sahabat supaya mengimbangkan soal dunia dan akhirat...

..perjalanan sebuah dakwah bukanlah mudah apabila sahabat itu sukar melepaskan tabiat lamanya..ketagih mungkin..tapi semangat dakwah terus bertapak di hati ini untuk menarik sahabat itu..mungkin atas dasar sayang buat sahabat yang jauh dari pencipta-NYA..berbekalkan ilmu yang terlalu sedikit..QA mengatur langkah dengan meletakkan ALLAH di hati agar perasaan takut itu pergi..

.."Abi..macamane nak bagi nasihat..sedangkan diri kite sendiri belum sempurna"...

"sampaikanlah walau satu ayat"..itulah pesan abi yang berjaya membuatkan QA mengorak langkah untuk terus berdamping dengan sahabat dan mengajaknya mengimbangkan soal dunia dan akhirat..

kenalkan kepada sahabat siapa ALLAH..siapa RASULULLAH SAW..siapa para sahabat tabiin..ALLAH permudahkan QA menerangkan satu persatu..alhamdulillah sahabat begitu tekun mendengar..sampai suatu masa sahabat berkata.."saya nak berubah..tapi takde siapa nak bawak saya berubah".."kawan2 sy baik..tapi diorang tak membawa kepada perubahan..diorang same dgn sy.."

ALLAH..terduduk mengenagkan tiada siapa berani menegur cara mereka..benar..masyarakat kini lebih memencilkan diri dan hidup berkelompok..usaha menarik mereka yang jauh dari ALLAH kian tiada..membiarkan mereka bergelandangan di tepi-tepi jalan tanpa ada yang menegur..kenapa tak menegur???kenapa sekadar pandang dan jeling sambil memanggil mereka "tak guna"..

sebenarnya mereka perlukan dakwah dan tarbiyah dari orang yang lebih kenal ALLAH...mereka perlukan penjelasan tentang apa yang masih kabur..

"dan hendaklah ada diantara kalian segolongan umat yang menyeru kepada kebaikan,menyuruh kepada yang ma'ruf,dan mencegah dari yang mungkar,merekalah orang-orang yang beruntung"
(surah ali imran 3:104)

..tidak mahukah kamu menjadi orang-orang yang beruntung disisi ALLAH???..

ada ketika lost contact dengan sahabat itu..khuatir akan dirinya...apa dia masih ingat akan ALLAH..masih ingat kata-kata QA yang ilmunya masih belum cukup..atau dia masih bersama temannya terus hanyut syurga plastik di dunia ini???ALLAH..permudahkan sahabat itu...

..kini meningkat dewasa..pemikiran juga kian matangg..syukur ALLAH..ALLAh telah menjaga baik dirinya..kadang-kadang diri ini malu dengan sahabat..nampak dalam dirinya cintanya lebih kepada-NYA..dunia dan akhirat kini diseimbangkan...bersahabat juga lebih berhati-hati..hidupnya kini penuh dengan keceriaan..tak jemu menongkah arus demi cintanya pada ALLAH...

"Hidayah itu milik ALLAH...tapi hidayah tak datang bergolek"

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...