Wednesday, December 12, 2012

soal hati yang pasti


Ya Allah Engkau mengetahui bahwa hati-hati ini telah berhimpun dalam cinta pada-Mu,
telah berjumpa pada taat pada-Mu,
telah bersatu dalam dakwa-Mu,
telah berpadu dalam membela syariat-Mu.
Kukuhkanlah Ya Allah ikatannya.
kekalkanlah cintanya.
Tunjukilah jalan-jalannya.
Penuhilah hati-hati ini
Dengan Nur-Mu yang tiada pernah pudar.
Lapangkanlah dada-dada
kami dengan limpahan keimanan kepada-Mu dan keindahan
bertawakal di jalan-Mu..

- (Syed Qutb)
 Assalamualaikum sahabat-sahabat QA yg soleh dan solehah..moga kita semua sentiasa dalam redha ALLAH dan sentiasa mengejar akan keredhaan-NYA..
ehhhh...baru muncul ye QA ni selepas menyepi se sepi sepi dan sepi yang berkurun lame..aicehhhh...ade sahabat yang mula bertanya-tanya...bilelah agaknya QA ni nak update belog yg dah berhabuk bersawang sampaikan ade spider mula buat sarang...ehhhhh..betul ke??
maaflah sahabat yang buka belog QA 2-3 kali tapi tiada update dari QA...bukan QA perasan sesorang pemes..tapi sahabat tu dapat berhubung dengan pelbagai cara dan berbagai situasi..tak dinafikan ade sesetengah sahabat-sahabat QA yg gemar mengetahui perkembangan sahabatnya melalui belog...kenapa??mungkin segan agaknye...fitrah manusia punya rasa malu..
let's go to my topic..harini QA didatangi dua junior QA seusrah dengan QA..yang seorang nampak lesu dan tak bermaya lagi...aduhhh...kenapa adik yg sorang ni..punya masalah ape sampaikan QA yg dihadapannya pun seolah-olah tidak wujud..jadi, sahabatnya sahaja bercerita tentang masalah rakannya ini..QA pandang ke dalam mata si cantik ini..mahu sedikit merasakan apa yang dirasai..biasalah bagi kami pelajar yang merantau..sahabat,junior mahupun senior inilah keluarga kami..kepada mereka kami merujuk memujuk dan dipujuk..kepada mereka kami bercerita soal maslaah..jadi..demi ikatan ukhuwah yang dibina..rasa kasih dan sayang kepada sahabat kian kukuh..
masalah hati..yup..itulah dia salah satu perkara yang pemes dikalangan remaja termasuklah si QA ni..ada saje perkara yang membabitkan hati buat QA mula rasa bengkok lutut..lemau tulang temulang..amboi..kemain hiperbola sungguh ayat QA ni..kekeke~
jadi QA cube dengar dan rapat kepada si gadis cantik ini..dia bercerita tanpa noktah..segala isi dari pendahuluan sampai ke penutup ceritanya...ohhh..jadi inilah yang membuatkan adik QA bermuram durja bagaikan kehilangan segalanya di dunia ini..
QA tidak terus memberikan pandangan..lebih senang bg QA untuk gunakan kaedah step by step...biar harini dia lega apabila sudah meluahkan segalanya..mungkin esok QA akan cube memberikan sedikit pandangan..
kita terlalu leka bila ALLAH menyenangkan hati kita...ALLAH memberi apa sahaja yang kita mahukan..sewaktu meminta kepada-NYA...bersungguh-sungguh kita meminta..apabila ALLAH telah berikan...kita mula senyap dengan-NYA..tiada interaksi antara kita dengan-NYA..jadi ALLAH beri teguran dengan cara paling lembut...tapi kita memberontak dengan kasar..itu tidak adil..ini tidak patut..mulalah terjadi ketidak puasan hati dan sakit hati...lalu si hati mula merudum lesu..
teringat pesan abi ketika mula-mula QA berasa kecewa..."adik tahu cinta boleh menyakitkan...tapi adik taknak tahu kenapa cinta itu boleh menyakitkan..jadi,adik ambil risiko dengan bercinta pada usia yang semuda ini.."
sejak dari itu QA sentiasa menjaga hati agar luka yang telah dijahit dengan kekuatan dan ketabahan itu tidak akan terkoyak lagi..
jadi...pilihlah untuk bahagia luar dan dalam...bukan senyum diluar tapi hati renyuk-renyuk di dalam..usah hipokrit dalam kehidupan..kerana yang dalam tak dapat menipu diluar..

 Sabda Rasulullah (sallallahu alaihi wasalam): Sesungguhnya Allah tidak melihat rupamu dan hartamu, tetapi Dia melihat pada hatimu dan amalanmu.
[Hadis Sahih Riwayat Imam Muslim]

teringat pula QA akan kata-kata ust Pahrol dalam blognya.."Ketenangan itu dicapai melalui zikrullah. Namun zikrullah yang bagaimana dapat memberi kesan dan impak kepada hati? Ramai yang berzikir tetapi tidak tenang. Ada orang berkata, “ketika saya dihimpit hutang, jatuh sakit, dicerca dan difitnah, saya pun berzikir. Saya ucapkan subhanallah, alhamdulillah, Allah hu Akbar beratus-ratus malah beribu-ribu kali tetapi mengapa hati tidak tenang juga?” Zikrullah hakikatnya bukan sekadar menyebut atau menuturkan kalimah. Ada bezanya antara berzikir dengan “membaca” kalimah zikir. Zikir yang berkesan melibatkan tiga dimensi – dimensi lidah (qauli), hati (qalbi) dan perlakuan (fikli). "

haaaa...acane tuh..maksudnya begini..bila kite sesak dalam memikirkan masalah hati yang kecewa..lantas kita mengucapkan kalimah zikir iaitu subhanallah..alhamdulillah..allahuakbar..tapi kalimah itu bukan sekadar meniti di tepi bibir..hati kite peru rasai apa yang lidah kita tuturkan..contohnya allahuakbar..Allah Maha Besar..hati kita perlu merasai Kebesaran Allah SWT..begitu juga dengan perlakuan kite..perlulah mengakui kebesaran-NYA..inshaALLAH hati kita akan menjadi lebih tenang..

Jika rasa tenang itu seketika sahaja..maka teruskan dengan zikrullah itu...jangan pernah putus asa dengan-NYA..kerana dari-NYA sumber kebahagiaan kita..inshaALLAH..

Pada redup renung dan berkaca
Terkolam riak sesal dan kecewa
Dialah yang semalam ditewas dunia
Tergetis keasyikan dosa

Perjalanan hidup terpaksa disukai
Biarpun penuh onak yang melukai

Dalam remang senja kau mencari
Seorang kekasih menghilang diri
Dialah yang semalam menabur janji
Dibuai kesamaran mimpi

Lupakanlah dia pendusta yang setia

Kembalilah pada hidup lebih bermakna



Mudahnya kau bayar harga sekuntum cinta
Mekar merona tubir sukma
Walau dengan hanya tercium harumannya

Leraikan gelora lepas di laut rasa
Nyala asmara telah sirna
masih ada sinar suluh hidup bahagia
Rayulah cinta-NYA 













No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...