Friday, June 29, 2012

setelah menjejak dunia..barzakh memanggil pulang

Bismillahirrohmanirrahim.

Ya Rahman..Ya Rahim..peliharalah ukhuwah kami agar tiada perpisahan melainkan perpisahan atas kehendak-MU..

Assalamualaikum sahabat-sahabat QA yang soleh dan solehah..apa khabar iman??..apa khabar rohani??sudah di isi rohani dengan makanan yang secukupnya??..jangan fikirkan soal kenyang jasad..tapi rohani harus dimantapkan..inshaALLAH..

alhamdulillah..ALLAH sering mendampingi kita saat kita hampir membenam..ALLAH menggapai tangan kita saat kita lemas dalam derita..ALLAH sering peringatkan kita tentang adanya DIA..harini tugasan sebagai pelajar agak lengang..aktiviti dan kuliah berhenti sehingga jam 2 petang..selebihnya masa untuk sang jasad berehat..sang rohani melepaskan lelah..jari digerak gerakkan di papan lappy..sebuah artikel yang begitu mengusik hati..mengusik iman..mengusik jiwa..akhirnya pandangan dibawa jauh untuk menelusuri masa lalu..

"ana telah dikhitbah dan akan menikah"..begitulah tajuknya...permulaan baca yang disangkakan kisah si dia dikhitbah oleh seorang pemuda yang hebat agamanya..yang luhur budinya..tapi..di akhir perenggan..ianya mampu merentap perasaan setiap jiwa yang baru menyedarinya..link ana dikhitbah dan akan menikah

"khitbah" yang dimaksudkan ialah saat dia telah dikhitbah oleh ALLAH dengan sakit yang akan membawa kepada kematian..dalam jangka waktu dikhitbah dia mempersiapkan diri untuk menjadi hamba-NYA yang perfect supaya saat hari nikahnya..majlis yang tiada tangisan..majlis yang diredhai..


memang ALLAH sedang mengur QA melalui artikel ini..hari ni QA menjejakkan kaki di rumah kedua QA disini..seperti di Msia juga QA punya rumah kedua..hari ini bukan seperti biasa..hari ini ujian diperketatkan..ALLAH tegur QA dengan ujian yang lebih berat agar hamba-NYA ini tak lepas dari mengingati-NYA..

QA juga sudah dikhitbah oleh DIA..cuma QA seperti seorang gadis yang dipaksa bernikah dengan seorang pemuda yang tak dikenali..yang tak dicintai..sepanjang dikhitbah hanyalah tahu memberontak..menafikan pengkhitbah itu..menolak segala yang telah ALLAH rencanakan..itulah yang QA rasa..bukan tidak mendekatkan diri kepada-NYA..tapi adakala tetap lalai dengan kisah dunia..kerana apa??..kerana tempoh sampai majlis nikah masih panjang..jadi persiapan ditolak tepi..

QA masih dalam tahap masih tidak cukup keperluan dalam menempuh hari itu..lalai!! lupa!! lupa yang ALLAH sudah memanggil agar QA kembali pada-NYA...ALLAH..QA takut kembali kepada-NYA dalam keadaan orang yang tewas dalam peperangan..tetapi QA ingin kembali kepada-NYA dalam keadaan yang tenang kerana QA berjaya meletakkan dunia di tangan bukan di hati..
saat ini QA masih lagi berfikir..bilakah giliran majlis QA akan berlangsung??..adakah sehebat gadis di dalam artikel??..atau akan menyusahkan pengurus majlis dalam mempersiapkan QA untuk mendandan diri pada hari majlis itu??..adakah ketika itu perut ini mengosong untuk memudahkan pengurusan??adakah ketika itu kalamullah sudah semadi di hati agar dapat mudah dibawa..tidak perlu mengendong al-quran..kerana semua kalamullah itu letak dihati..adakah begitu??..dan adakah sempat untuk QA mempersiapkan jubah putih yang akan menjadi pakaian ketika majlis itu??ALLAH..alpa sungguh hamba-MU ini dalam mengingati mati..kerana hamba-MU ini sungguh terpikat dengan manisnya kepalsuan duniawi..kerana aku takut akan pahitnya kebenaran tentang ukhrawi..

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. dan Sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, Maka sungguh ia Telah beruntung. kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.”
 (Ali Imran: 185)

itulah hakikat paling pahit terpaksa ditelan bagi yang berjiwa yang belum bersedia menghadapi mati..masih tidak tahu pengakhiran sebuah kisah..masih banyak episod atau sudah sampai di episod pengakhiran..hanya ALLAH yang Maha Mengetahui..ALLAH SWT telah memberitahukan kepada kita bahwa hikmah dari kematian adalah perpindahan dari darul amal(rumah kerja) menuju darul jaza’ (rumah balasan), setiap orang mendapatkan balasan dari apa yang pernah dikerjakan.

Majlis QA bakal berlangsung tidak lama lagi..cepat atau lambat itu urusan DIA yang telah mengkhitbah QA..sungguh QA panjatkan syukur kerana ALLAH sudah menyedarkan QA tentang status QA..

“Tiap-tiap umat mempunyai batas waktu. Maka apabila Telah datang waktunya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak dapat (pula) memajukannya.”
 (Al-A’raf: 34)

Majlis itu kian menghampir..bukan menjauh..mari bersama persiapkan diri agar majlis itu berjalan lancar tanpa menyusahkan pengurus-pengurus majlis..moga ALLAH redha..

اَللّهُمَّ اخْتِمْ لَنَا بِاْلاِسْلاَمِ وَاخْتِمْ لَنَا بِاْلاِيْمَانِ وَاخْتِمْ لَنَا بِحُسْنِ الْخَاتِمَةِ

“Ya ALLAH, akhirilah hidup kami dengan islam, akhirilah hidup kami dengan membawa iman, akhirilah hidup kami dengan husnul khotimah”

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap, 
Ku Meminta Dihidupkan Semula, 
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata, 

Perjalanan Rohku, 
Melengkapi Sebuah Kembara,
Singgah Di Rahim Bonda, 
Sebelum Menjejak Ke Dunia,
Menanti Di Barzakh, 
Sebelum Berangkat Ke Mahsyar,
Diperhitung Amalan, 
Penentu Syurga Atau Sebaliknya,

Tanah Yang Basah Berwarna Merah, 
Semerah Mawar Dan Jugak Rindu,
7 Langkah Pun Baru Berlalu,
Susai Talkin Penanda Syahdu,
Tenang Dan Damai Di Pusaraku,
Nisan Batu Menjadi Tugu,
Namun Tak Siapa Pun Tahu Resah Penantianku,

Terbangkitnya Aku Dari Sebuah Kematian,
Seakan Ku Dengari,
Tangis Mereka Yang Ku Tinggalkan,
Kehidupan Disini Bukan Suatu Khayalan 
Tetapi Ia Sebenar Kejadian 

Kembali Oh Kembli,
Kembalilah Kedalam Diri,
Sendirian Sendiri,
Sendiri Bertemankan Sepi,
Hanya Kain Putih Yang Membaluti Tubuhku,
Terbujur Dan Kaku,
Jasad Terbujur Didalam Keranda Kayu,

Ajal Yang Datang Dibuka Pintu ,
Tiada Siapa Yang Memberi Tahu,
Tiada Siapa Pun Dapat Hindari,
Tiada Siapa Yang Terkecuali,
Lemah Jemari Nafas Terhenti,
Tidak Tergambar Sakitnya Mati,
Cukup sekali Jasadku Untuk Mengulangi,

Jantung Berdenyut Kencang,
Menantikan Malaikat Datang,
Mengigil Ketakutan Gelap Pekat Dipandangan,
Selama Ini Diceritakan 
Kini Aku Merasakan 
Dialam Barzakh Jasad Dikebumikan 

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap, 
Ku Meminta Dihidupkan Semula, 
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,











2 comments:

  1. dini pun baru lepas bace cerita tu tadi , sedih sangat :')

    ReplyDelete
  2. sedih kan sayang..selama ni kita tak sedar..kematian tu semakin menghampir..mashaALLAH..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...