Tuesday, June 26, 2012

Bila yang tempatan jadi Foreigner..MAHAL!!!

Bismillah..

Assalamualaikum sahabat yang soleh dan solehah..
moga dalam redha ALLAH SWT..


Cuaca harini sangat baik..dan pagi ini di isi dengan panggilan dari insan tercinta..Abi wa Mama..alhamdulillah ALLAH bagi nikmat yang sangat indah dengan adanya dua insan hebat ini di sisi QA..kadangkala apabila merungutkan sesuatu..hati pantas mengingatkan sepotong ayat dalam Surah Ar Rahman Ayat 13 yang bermaksud  "Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?" ..jadi..hati pantas beristighfar dan terus memanjat kesyukuran atas nikmat yang ALLAH berikan..


"adik..semalam abi bawak balik durian dari dusun Tok Walid..Tok Walid kirim Assalamualaikum kt adik.."

..hati QA dipagut rindu mengenangkan Tok Walid di kampung..sudah lama tak bertanya khabar..ALLAH..

"wahhhh..sedapnye..Waalaikumussalam..harini adik nak cari durian plus manggis la.."

..tibe-tibe perut dok mengidam sakan nak kan durian dan manggis..aduhaiii..sedangkan QA dah maklum harga buah yang diimport melampau harganya..tapi tawakkal sahaja untuk mendapatkannya..

jadi harini selepas kuliah..QA lekas tutup buku dan tarik tangan si cantik manis NurHani temankan ke TESCO untuk sambar DURIAN dan MANGGIS..



Masuk ke tesco dengan niat yang satu...iaitu...GRAB THE DURIAN AND MANGGIS..and...unfortunately...hampir-hampir saja QA bersilat dalam TESCO kerana harga durian dan manggis agak melampau...


Duduk depan durian dan manggis sambil membuat kira-kira..dan..unfortunately lagi sekali..duit yang ade tak mencukupi..aduhaaaaaaaiiiii...QA pandang durian yang ada di rak dan tangan mengusap-usap durian tersebut sambil berkata..


"amboiiii..datang jepun hang terus naik harga naaa..kalau hang kt Msia..mesti hang baru RM6 sekilo..belagak hang dok sini"

dan..seolah-olah durian tu menjawab balik dengan senyuman mengejek dan sombong..

"nasib hang la..sapa suruh hang mai sini..la ni hang ngidam aku..tapi duit takdak..no money no talk la..."



2980 yen..hemmm..nak tau dalam Ringgit Malaysia berapa...haaaa...setelah di convertkan..harga sebiji durian ini berjumlah RM 119.77 sen..murah tak???murah sangat kan...kalau kat Msia patutnye adela dalam sepuluh ringgit..aduhaaaaaiiiii durian...naik taraf betul bila sampai Jepun ye...dilayan bak puteri beradu..di jual seperti menjual intan permata..


itulah hakikat yang terpaksa ditelan di Jepun...di Msia..harga sayur sayuran...buah buahan adalah sangat murah.,..dan harga kereta,laptop,handphone pula mahal..tapi di Jepun semuanya terbalik..bagi bahan untuk mengisi perut perlulah mempunyai duit yang banyak..apetah lagi bagi kamu yang tak boleh telan makanan di JEpun dan terpaksa memasak makanan Msia...di Jepun bahan import dari Msia dan Thailand sangatlah mahal..mungkin untuk masak asam pedas kos yg anda perlukan sekitar rm50???..tak ke mahal gitu???


kereta di jepun pula sangat membuatkan mata-mata kami student Msia terbeliak dan sering berangan-angan untuk memiliki sebuah kereta bayar guna duit Scholarship...huhuhuhu...so,let's see




RM 40000 = 1jutayen dah boleh beli estima 2nd cash
kalau kat malaysia estima 2nd = rm150000 = 4jutayen 
5jutayen boleh beli estima hybrid baru siap ade autoparking assitance... ^__^"



so,sekarang tetibe je dok bercita-cita nak beli Caldina..kekekeke~tapi Abi awal-awal dah bagi warning..ukkeh..simpan saje hasrat dihati..


lepas hampa dengan harga durian yang agak mengecewakan..QA singgaj di rak Manggis..dan seperti biasa..QA kecewa lagi dan lagi..hailaaaaa...nampaknye terpaksalah makan buah-buahan tempatan Jepun..



masih lagi rasa nak bersilat melihat harga manggis yang tak kurang hebatnya dengan harga durian..lebih kurang RM 40 untuk sekilo...hampa hatiku dengan buah buahan yang dah jadi foreigner di jepun seperti QA ni...



tertanya-tanya...kalau durian dan manggis boleh meningkat 10 kali ganda harganya apabila diimport..jadi,no wonder lah hantaran bagi gadis yang berkelulusan luar negara harganya melambung tinggi..hailaaaaa..teringat pula hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad



"Sesungguhnya yang besar berkat nikah ialah yang sederhana belanjanya ". ( Riwayat Ahmad ) 








2 comments:

  1. Dugaan di perantauan.. nice entry.. nk tnye.. apa buah-buahan tempatan jepun eh? Klo rajin, buatlah entry psal buah-buahan, mkanan & budaya Jepun.. letak gmbar bnyak2 ckit.. hehe.. :-)

    ReplyDelete
  2. betul tu incik reza..besar dugaannya duduk di tempat orang..buah-buahan tempatan jepun macam epal..oren semua tu..hehehe~~inshaALLAH..ada masa terluang sy akan share tentang budaya di jepun.. ^__^"

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...