Friday, May 20, 2011

lafaz hati...

...akhirnya kesedaran itu muncul jugak...alhamdulillah...syukran ya akhi..kamu menyedarkan aku tentang sebuah kisah..ahhh...mungkin kali ini aku perlu usaha untuk tidak lagi berada di bawah...aku harus bangun dan melangkah untuk menghadapi setiap ujian-Mu..seperti ku diberi helaan nafas yg baru saat ini...semua lelahku ku hembuskan saat ku tersungkur dalam ujian-Mu..baru sekecil ini ujian-Mu..tapi aku merasakan tewas..tapi Ya Rabb..Kau amat menyintai hamba-Mu..saat aku tersungkur dalam kegelapan jiwa..Kau suluhkan aku dengan nur-Mu...sungguh besar ertinya buat hamba-Mu yg kerdil ini.

...Engkau masih titipkan aku sedikit kebahagiaan untuk ku terus bangkit menjadi khalifah-Mu dan terus menjalankan kewajipanku...Ya Khaliq, Kau Maha tahu akan setiap sesuatu..engkau titipkan seseorang buat peneman untuk ku terus berjuang..dia sangat baik buatku Ya Rahman...sepertinya aku sendiri tidak layak mendampinginya...saat aku menyisihkan dia..dia tetap teguh menantiku dengan sabar..kerana dihatinya ada nur-Mu ya Allah...di saat aku menangis kekesalan..dia tetap tersenyum memberikan kata-kata semangat...siapa aku untuk dampinginya???..

...pedihnya kalbu dia saat aku menggores kalbunya...rembesan air mata entah sedikit aku tidak peduli...kerana aku sudah buta dengan permainan duniawi..mungkin disaat itu..kesabaran itulah menjadi dia tetap teguh dan sentiasa tersenyum..jiwamu sangat kuat...hatimu sangat luhur...bagaimana mungkin aku menyisihkanmu???

....dan buat kali ini...dia hampir denganku sekali lagi...menghulurkan tangannya dan memimpin aku untuk tetap di jalan-Mu Ya Rabb..sungguh dia mengerti dengan apa yang berlaku...dia sentiasa tersenyum saat aku menangis mengadu kepadanya...setiap waktu aku cuba menjadi seorang yang lebih matang...dan tidak akan siakan setiap yg Kau kurniakan kepadaku Ya Allah...dia adalah anugerah yang telah Kau tetapkan untukku...bakal menjadi imamku saat nikahnya kami...bakal guruku saat aku silap hukum dalam agama..bakal ayah buat insan yg bergelar anak..bakal menjadi jam ketika saatnya kami perlu bertahajud...menjadi peneman saatnya aku mengalunkan kalam-Mu..dan menjadi bahu saat sedih dan tangisku..itulah dia yang ku inginkan..

...walau kamu tidak sehebat lelaki lain di luar sana...cukuplah kamu hebat dimataku dan di hadapan-Nya...pintaku...sabarlah dalam setiap ujian-Nya...mungkin ada rahmat..berjalan terus kehadapan tanpa perlu untuk berpaling..kerana aku ada disebelahmu untuk terus bersamamu dan jihad bersama..kiranya aku bukan yg selayaknya...doakan untukku agar aku peroleh yg selayaknya juga...kebahagiaanmu sering ku doakan..agar kebahagiaanmu berkekalan hingga di Jannah-Nya..

...aku mengenalimu atas kuasa Dia...mungkin aku akan berpisah denganmu atas hendak-Nya...dengarlah...setiap sesuatu yg aku ungkapkan kepadamu...setiap perilaku aku terhadapmu..semuanya kerana Penciptaku..Ya Rabb..
hiasilah hubungan ini dengan redha-Mu...warnailah hubungan ini dengan kasih-Mu..semoga kami tidak tergelincir dari landasan-Mu...aminnn Ya Rabb..

by:Qurratun 'ain ^_^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...