Monday, January 13, 2014

Insyirah setenang namanya..

Bismillah..Dengan nama Allah Yang Maha Mengasihani jiwa hamba-hamba-Nya..selawat dan salam buat Baginda Rasulullah s.a.w..alhamdulillah atas segala nikat yang Allah berikan..

Semester break lepas QA bercuti kat M'sia..Allahurabbi..seronok yang amat seronok..dapat jumpa keluarga yang asyik dok rindu rinduan...alhamdulillah..rutin wajib bila balik m'sia, QA akan melawat 'rumah kedua' a.k.a hospital tempat QA dapatkan rawatan semasa di m'sia..menziarahi sahabat..menziarahi adik-adik yang kuat..tabah..

kali ni QA sempat berkenalan dengan sorang adik perempuan..baru 7 tahun..atas penerangan doktor..kesihatan adik ni sangat tak stabil..tak dapat aktif macam kawan2 sebaya..kalau lebih aktif..adik ni akan jatuh pengsan..jantungnya tak stabil..saluran semakin sempit...sekecil itu wayar dan tiub sudah lali untuknya..Allahurabbi..tapi adik ni suka senyum..suka menyantuni orang..QA cuba mendekati adik itu..

"nama kite Nur Insyirah Bt Fauzi..kakak panggil kite syira je..umur 7 tahun..ummi kate kite sakit sejak umur 5 tahun.."

"syira rasa sakit ke kt dada??"

"sakit..tapi ummi kate sakit kejap je..nanti kat syurga semua tak rase sakit..betulkan kakak??"

"betul cakap ummi syira..syurga tu indah..takde kesedihan..kesakitan.."

"kakak pon sakit kan??nanti kat syurga..kakak ngn syira tak sakit lg.."

senyum...dan senyum lagi..seawal umur 7 tahun..Insyirah tahu tentang ujian itu datang dari Allah yang punya segala...bercakap tanpa mengeluh...senyumnya membuatkan orang rasa tenang..petah bicaranya membuatkan QA tak berhenti senyum..

"syira tau maksud nama Insyirah??"

"tau..Insyirah maksudnye berlapang dada..ayah suruh syira ingat maksud nama syira n suruh syira sentiasa tenang dengan ujian Allah.."

ayat 5 dari surah Al - Insyirah, "Fa inna ma'al 'usri yusra". Yang membawa maksud "kerana sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan"..Sungguh...setiap kesulitan itu ada jalan keluarnya..dan setiap penyakit ada penawarnya..

Allah menutup surah Al Insyirah ini dengan sepotong ayat .."Wa ilaa rabbika farghab" yang membawa maksud.. "dan hanya kepada Tuhanmulah kamu berharap"..Allah tempat kita bergantung harap...kepada Dia untuk kita mengadu..Dia takkan pernah meninggalkan hamba-Nya...tetapi hamba-Nya seringkali lalai dan lupa akan Penciptanya..

"Syira selalu doa dan ngadu kt Allah??"

"selalu..kalau sakit sangat syira cakap kat Allah macamni.."Allah..syira sakit...syira mintak tolong Allah kurangkan sakit syira ye..nanti ummi ayah sedih".."

QA terkedu dengan doa Insyirah..jarang sekali kita mengadu bile kesakitan menimpa..yang selalu keluar dari mulut kita.."aduhhh..sakitnya..."..."makkkk..sakittt!!.."..sungguh kita tak sedar atau jarang menyedari nikmat kesihatan dan kesakitan itu datang dari Dia..Dia berhak keatas diri kita..

sebelum QA balik..syira mengusap perlahan belakang QA sambil berkata..

"kakak...syira tau kakak sakit..tapi kakak kuat kan??ayah ummi selalu suruh syira ingat Allah bila sakit..kakak pun ingat Allah ye.."

QA senyum dengan kata-kata Insyirah..sebelum kelua dari wad Insyirah..sempat QA berjumpa dengan ummi dan ayah Insyirah...dua insan yang hebat yang dapat menenangkan hati anaknya untuk redha dengan ujian Allah..yang mengajar anaknya supaya terus bersyukur..

"Insyirah anak akak satu-satunya Nur..akak tak boleh mengandung lagi..Allah bagi ujian dengan kesakitan Insyirah..hati ibu mana tak hancur..tapi akak tahu..zuriat tu rezeki dan nikmat...dan zuriat juga sebagai ujian..akak dan ayah insyirah redha dengan apa yang Allah beri..dan kami redha jika Allah ambil Insyirah semula.."

QA sekadar membalas untuk membuat jiwa ibu itu tenang..

"Allah mendidik dengan penuh hikmah..setiap perkara ada sebab..setiap sakit ada penawarnya..setiap masalah ada jalan penyelesaiannya..Allah takkan beri kalau akak tak mampu..Allah dah tunjukkan pada sy..hasil didikan akak dan ayah Insyirah, sy kagum..Insyirah cerdik..petah...setiap kata-kata yang keluar ada pengajaran untuk sy..Allahuakbar..

QA keluar dari wad tu membawa pelbagai pengajaran yang diambil dari petahnya kata-kata si kecil Insyirah..redha akan ujian dari Allah..itu yang QA pegang sungguh2...bila sakit dan sehat ingat Allah sokmo2..sentiasa mengadu dengan-Nya..

Matlamat kita ada di dunia ini adalah satu...untuk berpindah dari alam dunia ke alam akhirat...tetapi bagaimana persediaan kita untuk berpindah itu terpulang kepada sejauh mana kesedaran kita tentang singkatnya hidup kita di dunia ini..kalau kita berpindah dengan sehelai sepinggang..mana mungkin kita mampu survive kan???...jadi kumpul sebanyak mungkin bekalan...Jannah Allah itu indah...subhanallah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...