Wednesday, February 22, 2012

kembali kepada-MU


"ALLAH..pimpinlah aku kejalan-MU..aamin.."




"kerana hanya-MU Yang Maha Mengetahui akan sesuatu.."



Langkah di mulakan dengan bismillah…ALLAH..inikah hariku…hari di mana malaikat-MU akan mengambil hak-MU kembali…hening pagi ini cukup mendamaikan…sedamai hati ini..tidak mengerti mengapa hati ini rasa begitu damai sekali..ku mendongak ke langit ILLAHI..lalu tersentak kembali pandangan menyembah ke bumi…layakkah aku mendongak ke langit-MU ALLAH…betapa kerdil-NYA hamba-MU di atas bumi ini…

Setapak lagi melangkah…kedengaran salam dihulur..salam itu disambut beserta senyuman disedekahkan..sahabat ini…aku terlalu rindukan setiap kata darinya..mengapa hari ini dia muncul???..apakah dia mengerti apa yang aku lalui??..dia Cuma tersenyum lalu meninggalkan pesan..”tenanglah kamu sahabat…ini rahsia DIA Yang Maha Mengetahui..”..tertunduk lagi terus mengutuk diri..kenapa asyik mengeluh??sedangkan nikmat ALLAH beri sudah lebih dari cukup..aku kembali menapak..

Di sebuah kerusi usang..duduknya dua insan yang selalu berada di dalam hati setiap waktu…garis kedutan kian tampak jelas..dari kedutan itu juga jelas bagaimana perit dan getir sewaktu mereka membesarkan ku..ku hampiri..ku bersimpuh di sisi kedua insan ini..tangan ku menyentuh pipi dua insan yang amat ku rindukan selama ini..tanpa sedar..ku meluahkan kata..”mungkin esoknya kita tiada berjodoh untuk bertemu..tapi insyaALLAH..anakmu akan menunggu kalian untuk berpimpin tangan menuju Jannah-NYA insyaALLAH..”..air mata berguguran dari pipi kedua insan itu..aku tunduk lagi..lantas segera bangun untuk terus menapak..

Berhampiran pokok besar itu kulihat tiga insan yang sangat sabar dalam melayan karenah ku selama ini..mereka senyum kepada ku..salam di hulur tanda hormatku kepada ketiga kekandaku…ALLAH..walau sering aku bertemu mereka..rasa rindu terus bertakhta…”maaf..jika selama ini adikmu sering nakal dalam mengenal erti hidup..”..mereka tunduk..aku menapak lagi..

Di situ dia Nampak sugul..ku hadiahkan sebuah senyuman agar sugulnya itu dibawa pergi angin-angin yang lalu..lantas ku memesan…”perancangan ALLAH tiada siapa mampu menandinginya..”..dia tersenyum sedikit…dia menyeluk saku dari jubbah putihnya..lalu menghadiahkan ku sebuah Al-Quran kecil..”Kalam ALLAH adalah paling indah..ku tak pandai bermain kata..semoga Kalamullah ini dapat mewakili setiap kata-kata yang ingin ku tuturkan”..aku senyum senang melihat Quran dalam tanganku..aku kembali menapak..


Mungkin ini perhentianku yang terakhir sebelum terus menapak tanpa lelah…belum tahu sebenarnya kemana kaki ini ingin membawa ku pergi..mungkin kembali ke sisi-NYA..

Di sebuah taman yang cantik aku temui seorang lelaki…”bukan masih baru kita ketemu pakcik??”…insan itu senyum dengan penuh seri memandangku..lalu mengenggam tanganku dan membawa ku..aku masih ingat..inilah insan yang ku anggap ayah selepas ayah kandungku..dialah melayan karenah ku setiap kali ayah tak memenuhi permintaanku..dialah tempat ku mengadu..sehingga sampai suatu masa malaikat-NYA datang menjemput dia tanpa memberi peringatan..rindu dari seorang anak..baru-baru ini kerap benar wajahnya menghiasi mimpiku..lega apabila rinduku terubat…dan kali ini aku lebih lega..aku pergi bersama pakcik..entah kemana..mungkin kembali ke tempat asal bagi hamba-MU yang sudah lelah bermusafir di dunia..


Tiba-tiba terasa tubuhku digegar hebat…aku terjaga..ibu..ayah..mengapa gegarkan tubuh kaku itu???aku disini…siapa milik tubuh itu yang ibu dan ayah menyuruhnya bangun..tapi ibu..kenapa..kenapa wajahnya miripku??..ayah..kenapa..kenapa wajahnya miripku..???...ALLAH..inikah..inikah..inikah yang dimaksudkan-MU dengan mimpiku sebentar tadi???..aku Cuma berjumpa mereka di dalam mimpi..

~Innalillahiwainnailaihirojiun~

Kami hamba-MU pasti akan kembali kepada-MU kerana dari pada-MU kami dating..dan kepada-MU kami kembali…



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...